Leder: Konkurrence på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole bliver blåstemplet af interne kåringsceremonier

Af Emilie Gammelgård Jørgensen og Jens-Emil Nørgaard

Journalisthøjskolen i Aarhus understreger gang på gang, at konkurrencen på studiet er et uheldigt biprodukt, man forsøger at gøre op med. Det klinger imidlertid hult, når vi på fredag afslutter nyhedsugen med en kåring af den bedste artikel – en afgørelse af, hvilken artikel der udkonkurrerer de andre.

Mandagens redaktør og redaktionssekretær på AalborgLiv forholder sig uforstående over, hvad hensigten med den slags afgørelser er. Det er nødvendigt med et opgør med konkurrencen – men hvor skal opgøret komme fra, når vi igen og igen opfordres til at præstere bedre end vores medstuderende?

Daglig feedback og refleksioner fra både undervisere og studentermedhjælpere burde være nok til, at man som studerende kan udvikle sig. Hvad skal en blotlæggelse af utilstrækkelighed hjælpe for dem, der ikke lever op til forventningerne?

Hvis argumentet er, at det skal klargøre, hvordan en banebrydende nyhedsartikel skal skrues sammen, så er der eksempler på gode nyhedsartikler i de danske dagblade. Nyhedsartikler skrevet af professionelle skribenter, redigeret af professionelle redaktører, må alt andet lige være et bedre eksempel.

Opgøret skal komme indefra, men hvis underviserne ikke vil bære faklen, så skal der kigges langt efter den udfasning af intern konkurrence, som der så stolt prædikes om hos Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.