Galleriejer: ”Aalborgs kunstmiljø lider under, at der mangler kreative uddannelser”

Mark Ebert Løvendahl udstiller sine malerier på galleriet VÆG fra på lørdag. Foto: Eva Hellesøe

Galleriejer Lars Bonde har boet i Aalborg i mange år og har set byen udvikle sig i en mere kulturel retning. Men han savner en reel kunstscene. Selv bidrager han til byens kunstliv med sit galleri, og på lørdag åbner en ny udstilling med kunstnerne Dorete Bendixen og Mark Ebert Løvendahl. 

To dage før forårsudstillingen åbner, er lerkrukker og store, monokrome malerier ved at finde sig til rette i Contemporary Art Gallery VÆG i Aalborg. Kunster Dorete Bendixens lerkrukker står på gulvet, og Mark Ebert Løvendahls minimalistiske malerier står lænet op ad væggen.

Lars Bonde har haft VÆG i elleve år og udstiller både upcoming og etablerede kunstere. Disse to kunstnere har han valgt at sammensætte, fordi de minder om hinanden, men arbejder i to helt forskellige former:

”Han har en stramhed i sin æstetik, og hun har én form, hun arbejder ud fra: krukken. De er begge enkle i deres udtryk, men når man kommer tættere på, opdager man det organiske og taktile.” 

Dorete Bendixens keramikkrukker er alle 35 centimeter høje og inspireret af koreanske moon jars, som traditionelt bruges til opbevaring af eksempelvis kimchi. Nogle overflader er helt spejlblanke, andre ligner månekratere, og på nogle løber glasuren tykt nedad krukkernes runding. 

Vil give ro og eftertænksomhed

Ved første øjekast er overfladen på Mark Ebert Løvendahls malerier rolige og minimalistiske, men når man går tættere på, ser man syninger, tråde, oliemaling, akryl, tykke strøg, tynde strøg. Han kalder sin del af udstillingen ’blue solace’.

”Jeg vil gerne give folk et afbræk, ro og invitere til, at de bare er til stede og går på opdagelse i værkernes teksturer. Og bare mærker hjertet slå. Vi bliver disponeret for alt muligt hele tiden, som i bund og grund er kilder til bekymring. Der er brug for et rum eller åndehul til eftertænksomhed.”

Savner en etableret kunstscene

I VÆG er Lars Bonde ved at forberede podierne til Dorete Bendixens krukker. Han holder af at lave udstillinger, hvor der er værker på gulvet og værker på væggene.

Han udstiller kunstnere både fra Danmark og udlandet. VÆG adskiller sig fra byens omkringliggende gallerier ved at fokusere på forskellige genrer som fotokunst, nonfigurative malerier og værker, der ligger på grænsen til design og kunsthåndværk. Og ofte et med modernistisk udtryk.

Ifølge Lars Bonde mangler Aalborg kreative uddannelser, som kunne give liv og skabe et mere dynamisk vækstlag i byen.

”Er der overhovedet en kunstscene i Aalborg? Spørgsmålstegn. Der er ikke en etableret, organiseret kunstscene. Der er miljø og nogle rammer, men er der en scene?” spørger han retorisk.

Begge kunstnere i den kommende udstilling er oprindeligt fra Aalborg, men Lars Bonde har valgt dem, udelukkende fordi han finder dem interessante. 

Bruger materialer fra undergrunden

Det er første gang, Dorete Bendixen udstiller sine krukker. Sin del af udstillingen kalder hun ’undergrund overflade’. Når hun kører i bil, har hun altid poser, handsker, bøtter og skovle med. For hun kan når som helst finde muslingeskaller ved stranden, en spændende udgravning eller lækkert grus, som hun kan bruge til sine værker. Det er disse materialer, som giver krukkerne deres varierede overflader. Krukkernes titler er de steder, materialerne er fundet, for eksempel Moesgaard og Ceres.

”Det letteste for mig ville være at gå ud og købe læssevis af materialer fra Tyskland og Frankrig. Men jeg vil hellere bruge det, der er i nærheden af mig, og få folks øjne op for nærområdet, undergrunden og naturen omkring os.”

Uanset den aalborgensiske kunstscenes generelle tilstand bidrager Lars Bonde, kunstnerne og galleriet til kunstlivet i byen. VÆGs udstillinger med Dorete Bendixen og Mark Ebert Løvendahl, ‘blue solace’ og ‘undergrund overflade’, kan ses fra på lørdag klokken 11-15. 

I Dorete Bendixens værksted er der fra gulv til loft bøtter med materialer, hun har gravet op rundt omkring i Danmark og Norden. Foto: Eva Hellesøe